De levens van een jong Nigeriaans stel gaan steeds meer uit elkaar lopen nadat zij naar Amerika is gee͏̈migreerd.
Americanah
Chimamanda Ngozi Adichie
London: Fourth Estate, 2017 | Andere uitgaves
477 p.
9780007356348 (paperback)

Ifemelu en Obinze zijn verliefd maar besluiten allebei vanwege de onlusten in Nigeria hun land te verlaten. Ifemelu gaat naar Amerika waar zij na allerlei omzwervingen aan de universiteit gaat werken en Obinze vertrekt naar Engeland, een land dat hij als ongewenste vreemdeling moet verlaten. In deze meeslepende roman worden in afzonderlijke delen de belevenissen van de beide (ex)geliefden beschreven. Racisme in allerlei, vaak verborgen vormen, politieke correctheid, vervreemding en heimwee maken een groot deel van hun leven uit maar toch blijven de hoofdpersonen overeind. Het haar van Ifemelu speelt daarbij een tragikomische rol. Deze roman is vanaf het begin boeiend. De lezer wordt ondergedompeld in de werelden van Ifemelu en Obinze waarbij deze een nieuwe kijk krijgt op het leven van immigranten. De schrijfster (1977), zelf van Nigeriaanse afkomst, won met haar eerdere romans al prijzen, ‘Americanah’ werd in 2013 onderscheiden met de U.S. National Book Critics Circle Award for ficti…Lees verder

Over Chimamanda Ngozi Adichie

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Carlos Figueroa

Chimamanda Ngozi Adichie (Enugu, 15 september 1977) is een Nigeriaanse auteur en feminist.

Jeugd en opleiding

Adichie groeide op in een Igbo-familie in Nsukka, een stad in de staat Enugu in Zuidoost-Nigeria, waar haar beide ouders aan de Universiteit van Nigeria werkten. Bij toeval woonde ze in een huis waar Chinua Achebe eerder gewoond had. Ze studeerde anderhalf jaar medicijnen aan deze universiteit. In 1996 ging Adichie naar Amerika waar ze aan verschillende universiteiten literatuur en Afrikaanse studies studeerde. Na een periode aan Drexel University in Philadelphia studeerde ze af aan Eastern Connecticut State University. In 2003 haalde ze nog een masters degree aan Johns Hopkins University en in 2008 aan Yale University.

Werk

Adichie debuteerde in 1997 met de gedichtenbundel Decisions en publiceerde daarna het toneelstuk For Love of Biafra. Haar eerste roman, …Lees verder op Wikipedia