Fotograaf
Arlette Walgraef
Leuven: P, 2009
61 p. : ill.
9789079433292 (paperback)

Meer dan 15 keer in Vlaamse bibliotheken

De afgelopen jaren beleefde Claude van de Berge als dichter onmiskenbaar een nieuwe, tweede jeugd. Zijn IJslandtrilogie kon bogen op welwillende kritische reacties. Het was nochtans ooit anders. De hyperabstracte, sterk filosofische lyriek van Van de Berge, met zijn plechtstatig ritme dat de grens van poëzie en proza benadert en zijn voorkeur voor oeroude symbolen, werd lange tijd verwaarloosd. Ondertussen is de tijd echter veranderd. Er is opnieuw meer ruimte voor filosofische ideeën, en vooral de manier waarop de dichter in het landschap van het Hoge Noorden een concrete ondergrond vormde voor zijn gedachtegoed, heeft zijn lyriek onmiskenbaar krachtiger gemaakt. Na die concretere bundels ging Holoversum (2007) dan weer een algemenere weg op. Heelaloog zet die expliciete filosofische oriëntatie verder. Van de Berge probeert de diepere samenhang te vatten van de werkelijkheid ? de onderliggende principes die alles verbinden, zowel wat leeft als wat niet leeft ? maar tege…Lees verder
Opnieuw heeft de vooral in België bekende dichter (1945, docent en voordrachtskunstenaar) een moeilijke bundel gepubliceerd. De dichter onderzoekt de grenzen tussen religie en poëzie. Hij is op zoek naar het nulpunt van het zijnde, waarin alles met elkaar verbonden is. Hij probeert met de symboliek van de scheppende taal als "spreeknulpunt" het sprakeloze stem te geven. De lezer wordt gedwongen stil te staan bij de achterliggende betekenissen van de taal. Gedichten vol metaforen, over het leven, de nietigheid van het bestaan en onze plaats op de wereld in het heelal. Arlette Walgraef zorgde voor prachtige beelden over het noorderlicht. Een bundel vol bespiegelingen, over het leven, over de ziel. Deze poëzie geeft moeizaam zijn betekenis prijs. "Het eindeloze is de openheid, het wezen, het andere. het heelaloog van de ziel". Voor volhardende lezers die met de dichter op weg willen gaan door de leegte en de stilte naar het eindeloze.

Over Claude Van de Berge

Claude van de Berge, pseudoniem van Rony (Ronnie) Maria Florimond Pauwels (Assenede 30 april 1945), is een Vlaams dichter, romanschrijver en vertaler.

Na zijn studies plastische kunsten aan de Sint Lukasacademie en voordrachtskunst aan het Koninklijk Conservatorium, beide te Gent, werd Van De Berge leraar voordrachtskunst in Eeklo. Later gaf hij ook literatuur en fonetica. Van De Berge debuteerde in 1968 met zijn roman De ontmoetingen, waarna hij in 1975 de Dirk Martensprijs won. Vanaf 1977 begint hij in Ergens zijn ook poëzie te schrijven. Vanaf IJsland in 1996 wordt Van De Berge geïnspireerd door het ijslandschap van IJsland en Groenland, waar hij sinds 1973 regelmatig verblijft. Dit is een thema wat ook in zijn latere boeken terugkeert.

Ei…Lees verder op Wikipedia