Een sprekende koe, een varken en een kalkoen doen per vliegtuig een aantal landen aan op zoek naar tolerantie voor mens en dier.
Holy cow
David Duchovny
London: Headline, 2015 | Andere uitgaves
206 p. : ill.
9781472225917 (paperback)

Verhalen waarin dieren als sprekende personages de hoofdrol spelen, houden meestal een morele of politieke spiegel voor. Denk aan oude dierenfabels of aan ‘Animal Farm’ van George Orwell. Het dier kan ook een typetje zijn voor grappen over menselijke zwakheden. Beide kenmerken zijn van toepassing op het schrijfdebuut van de Amerikaanse acteur David Duchovny. Als de koe Elsie Bovary op een avond ontsnapt uit haar stal en ziet hoe de boer, met zijn gezin, op televisie naar een documentaire kijkt over het slachthuis, klapt haar vredige koeienleventje in één klap uit elkaar. Nu snapt ze wat er met haar lieve moeder is gebeurd en wat haar zelf te wachten staat. Samen met het varken Sjalom (die zich laat besnijden tot jood) en de kalkoen Tom Turkey vliegt Elsie via Israël en Turkije naar India, omdat de koe daar als een godin wordt vereerd. Deze komische allegorie doet een appèl om beter voor dieren te zorgen en om als mensen onderling tolerant te zijn en respect te hebben voor andere overt…Lees verder

Over David Duchovny

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

David William Duchovny (New York, 7 augustus 1960) is een Amerikaans televisie- en filmacteur. Hij won in 1997 een Golden Globe voor zijn hoofdrol als FBI-agent Fox Mulder in de sciencefictionserie The X-Files en in 2008 een tweede voor die als Hank Moody in de komedieserie Californication. Duchovny maakte in 1988 zijn film- en acteerdebuut als niet bij naam genoemde gast op de verjaardag van hoofdpersonage Tess McGill (Melanie Griffith) in de romantische komedie Working Girl.

Acteercarrière

Duchovny studeerde aan de Princeton-universiteit en behaalde een master in literatuur aan Yale. Voor hij doorbrak als hoofdrolspeler in The X-Files (1993-2002) was hij te zien in meerdere afleveringen van series als Twin Peaks (als vrouwelijke agent), Red Shoe Diaries en The Larry Sanders Show. In het laatstgenoemde programma paro…Lees verder op Wikipedia