E.L. James
Freed
Amsterdam: Prometheus, 2021
831 p.
9789044649130 (paperback)

Meer dan 200 keer in Vlaamse bibliotheken

Hoewel studente Anastasia Steele zich lang probeerde te ontworstelen aan haar seksueel dominante en vaak onaardige vriend, de miljonair Christian Grey, besluit ze vreemd genoeg toch met hem te trouwen en ze gaan op huwelijksreis. Anastasia adoreert haar razendknappe man, die zich ook in het dagelijks leven erg dominant gedraagt, en wil graag gelukkig worden. Ze vrijen samen heel wat af. Van een plot of enige karakterontwikkeling is geen sprake in dit derde, niet zelfstandig te lezen deel van een trilogie*. Het verhaal bestaat uit weinig meer dan een serie niet bepaald zinnenprikkelende, bakvisachtige seksscènes. Het uitleggerige boek staat bol van de clichés en herhalingen, en de drijfveren van de slecht uitgewerkte hoofdpersonages zijn ongeloofwaardig. Lezers die niet zijn afgehaakt na de eerdere net zo slechte twee delen zullen dit afsluitende deel echter ook willen lezen.

Over E.L. James

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door ActuaLitté

Erika Leonard, geboren als Erika Mitchell, (Londen, 7 maart 1963) is een Brits schrijfster die bekend werd met haar erotische romantrilogie Fifty Shades of Grey (in het Nederlands vertaald als Vijftig tinten grijs), die ze schreef onder het pseudoniem E.L. James en waarvan er wereldwijd al 65 miljoen zijn verkocht waarvan 1,7 miljoen in Nederland (stand december 2012). Ze begon pas in 2009 met schrijven, toen ze de website FanFiction.net ontdekte, waar ze onder de naam Snowqueen's Icedragon schreef.

Leonard woont in Londen, met haar man en twee zoons. Voordat ze succes met schrijven had, werkte ze bij een televisiezender in Londen.

Prijzen

• 2012, Time 100, door Time, genoemd bij de 100 meest invloedrijke mensen in de wereld