Fred Brouwers (auteur)

Beethoven in de bunker

Levensverhalen van bekende Europese musici voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Beethoven in de bunker
Fred Brouwers
9789462671836

Dit boek laat zien dat gedrag en uitlatingen van dictatoriale machthebbers niet altijd vlekkeloos aansluiten op in dit geval nationaalsocialistische principes. Daartegenover waren het de musici, wier houding zich bewoog tussen principieel verzet en slaafse navolging van nationaalsocialistische denkbeelden vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wat dat betreft had voor de ondertitel ook gekozen kunnen worden voor de termen ‘opportunisme, fanatisme, verzet, naïviteit’, i.p.v. ‘vereerd, verbannen, vergast’. Het muzikale klimaat werd onder de nationaalsocialistische overheersing daarbij vooral bepaald door antisemitisme en een voorgeschreven streven naar van alle externe invloeden ontdane zuivere Arische muziek. Een breed scala aan Europese muzikanten, componisten, zangers, dirigenten, klassiek en populair, joods en niet joods passeert in dit boek de revue. Extreme omstandigheden leveren in dit geval boeiende, tragische levensverhalen op. Eén hoofdstuk springt eruit waarin een algem…Lees verder

Over Fred Brouwers

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rroemers

Fred Brouwers (Leuven, 29 januari 1948) is een Vlaams radio- en televisiepresentator en kenner en liefhebber van klassieke muziek.

Hij studeerde in 1970 af als licentiaat Germaanse filologie aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Fred Brouwers was lange tijd leraar Engels en Nederlands in het katholiek middelbaar onderwijs en de normaalschool in Bokrijk. Sinds 1978 (en voor het laatst in 2011) presenteerde hij de jaarlijkse Koningin Elisabethwedstrijd. Hij presenteerde bij de Vlaamse openbare omroep (lang BRT(N), sinds 1/1/1998 VRT) ook op Radio 1 ('De Lange Mars', waarvoor hij drie keer werd genomineerd voor de Prijs van de Radiokritiek), Radio 2 ('Bij Bach op de koffie' en 'Politheek') en Radio Drie (nu Klara) tot hij met pensioen ging. Voor Radio Drie schreef en las hij de Brouwerijen, een speels naar hem genoemde serie cursiefjes over de klassieke muziekgeschiedenis met weetjes en merkwaardige gebeurten…Lees verder op Wikipedia