Justiz
Friedrich Dürrenmatt
Duits
Zürich: Diogenes, 1987 | Andere uitgaves
226 p.
3-257-21540-1

Als op klaarlichte dag een bekende politicus in aanwezigheid van onder meer de hoofdcommissaris van justitie een professor dood schiet, lijkt niets een simpele berechting van de moordenaar in de weg te staan. De briljante geest van de dader, de gecompliceerde constellatie en corrupte instelling van justitie en politie, alsmede de cynische denkwijze van haar vertegenwoordigers zetten echter alles op losse schroeven. Een ingenieus opgebouwde roman, waarin de kerngedachten cirkelen rond vaak met elkaar strijdige begrippen als de officie͏̈le rechtspraak en de menselijke rechtvaardigheid. Een literair motief, dat in een misdaadroman is uitgewerkt, waarin veel kritiek op de Zwitserse samenleving wordt uitgeoefend. Een boeiende roman. Kleine letter.

Over Friedrich Dürrenmatt

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door Elke Wetzig (elya)

Friedrich Dürrenmatt (Konolfingen, 5 januari 1921 — Neuchâtel, 14 december 1990) was een Zwitsers schrijver en schilder.

Leven

Dürrenmatt was de zoon van een dominee in het kanton Bern. Hij groeide in het Emmental op en bezocht in de stad Bern het gymnasium. Zijn hele leven lang was hij een fervent grafisch kunstenaar en maakte hij talloze tekeningen, schilderijen en karikaturen. In Zürich ging hij naar de universiteit, alwaar hij uiteenlopende zaken studeerde, waaronder filosofie, fysica, theologie en germanistiek; desondanks behaalde hij geen diploma. Hij werkte als journalist en schreef voor het cabaret. In 1952 verhuisde hij naar Neuchâtel. Zijn vroege proza stond onder invloed van Franz Kafka; reeds snel begon hij echter toneelwerk en luisterspelen te schrijven. In de vroege jaren 1950 schreef hij nog om den brode, en produceerde ook recensies, maar toch had hij zich reeds met zijn eerste toneelstuk, Es steht geschrieben…Lees verder op Wikipedia