Frans
Le nécrophile
1
Amsterdam: Van Gennep, 2013
92 p.
9789461642127 (paperback)

Lucien beoefent een eerzaam beroep, hij is antiquair, maar hij leeft duistere driften uit: hij is necrofiel. Die intimiteit met de dood beleefde hij, kind nog, voor het eerst aan het sterfbed van zijn moeder en zal hij zijn leven lang blijven praktiseren. Wat hem in vervoering brengt, zowel bij vrouwen als mannen, is de kenmerkende zijdevlindergeur, krachtiger naarmate de tijd vordert, het vettig glanzende, zwavelgroen, bruin en paars getinte vlees en uiteindelijk de overstijging. In zijn dagboek portretteert hij plastisch zijn gelieven, de gebochelde dwergvrouw Teresa, Suzanne de maagd van Ivry, Jérôme, Pierre... Hij verheerlijkt het begenadigde stervensuur van de dichter Gaius Petronius Arbiter, de sfeer van de heidense catacomben, de doden-netsukes. Een intrigerende, uitdagende verstrengeling van trivialiteit en poëzie, lach en huiver ineen, deze tragikomische roman uit 1972. De thema's dood, sekse en gender zijn kenmerkend voor het oeuvre van de Franse schrijfster (1920-2002) dat …Lees verder

Over Gabrielle Wittkop

Gabrielle Wittkop, geboren als Gabrielle Ménardeau (Nantes, 27 mei 1920 - Frankfurt am Main, 22 december 2002) was een Franse schrijfster, journaliste en essayist.

Gabrielle Ménardeau ontmoette tijdens de Tweede Wereldoorlog in het bezette Parijs de homoseksuele nazideserteur Justus Franz Wittkop, die twintig jaar ouder was dan zij. Ze trouwde met hem en verhuisde in 1946 naar Duitsland. Ze woonden eerst in Bad Homburg en verhuisden daarna naar Frankfurt am Main, waar Wittkop leefde tot aan haar dood. In 1972 publiceerde ze haar eerste roman Le Nécrophile, die wegens het onderwerp heel wat controverse teweegbracht. Haar romans waren onder andere geïnspireerd door haar literaire voorbeeld Marquis de Sade. Ze werkte ook als vertaalster en publiceerde als journaliste in verschillende kranten waaronder de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Haar man pleegde zelfmoord in 1986 nadat bij hem de ziekte v…Lees verder op Wikipedia