The body and seven stories
Hanif Kureishi
London: Faber and Faber, 2003
266 p.
0-571-21825-3 0-571-21777-x

Meer dan 4 keer in Vlaamse bibliotheken

In het titelverhaal van deze bundel werkt de auteur (UK, 1954) een intrigerend thema uit. De hoofdfiguur, de succesvolle toneelschrijver Adam, voelt zich al een tijdje oud en der dagen zat. Op een dag hoort hij dat het mogelijk is zijn eigen afgeleefde lichaam tijdelijk in te ruilen voor dat van een knappe, sterke twintiger - met behoud van zijn eigen persoonlijkheid. Adam gaat op het voorstel in en beleeft vele avonturen, seksuele (uiteraard) en andere. Maar hij merkt al gauw dat het leiden van andermans leven niet alleen maar leuk en opwindend is. Het gegeven is verrassend geloofwaardig uitgewerkt, het verhaal is spannend en filosofisch interessant. Kureishi heeft diverse romans, verhalenbundels, toneelstukken en filmscripts ('My beautiful laundrette'*) op zijn naam staan. Daarnaast is hij filmregiseur, o.a. van 'The Buddha of Suburbia'**.

Over Hanif Kureishi

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Nrbelex

Hanif Kureshi (Bromley, Londen, 5 december 1954) is een Engelse roman- en toneelschrijver en filmer van gedeeltelijk Pakistaanse afkomst. In zijn werk komen onder andere de thema's ras, nationalisme, immigratie en seksualiteit aan de orde. In 2008 nam The Times Kureishi op in haar lijst met de vijftig grootste Engelstalige schrijvers sinds 1945.

Leven

Kureishi werd geboren in Londen als zoon van een Pakistaanse vader en een Engelse moeder. Zijn vader, Rafiushan, stamde uit een welvarende familie uit Madras waarvan de meeste leden bij de splitsing van Brits Indië in 1947 verhuisden naar Pakistan. Rafiushan kwam naar Engeland om er rechten te studeren, maar zei deze studie spoedig vaarwel en was later werkzaam als medewerker van de Pakistaanse ambassade. Na het huwelijk van zijn vader en moeder, Audry Buss, ging het gezin in Bromley wonen, waar Kureishi geboren werd.

Na de middelbare school studeerde Kureishi een jaa…Lees verder op Wikipedia