Bokje
Harriët Van Reek
Amsterdam: Querido, 2001
[32] p. : ill.
90-214-7959-1

Meer dan 29 keer in Vlaamse bibliotheken

Lichtvoetig en luchtig, zo kun je de teksten en tekeningen van Harriët van Reek omschrijven, maar tegelijk ook heel precies afgestemd op de kinderlijke fantasie. "Er was eens een meisje dat er niet was, maar dat nog komen moest. Ik denk, als ze komt, dat ze Bokje gaat heten en in de holle wilgenboom gaat wonen. Tatatara! Bokje is er!" In deze beginzinnen is het alsof je een kind tegen zichzelf hoort vertellen, terwijl het spelend Bokje en Li verzint. Op de tekeningen zie je het gebeuren: een zwarte schim blaast op een trompet en achter hem verschijnt een blauwgroen wezen met rode sokken en hoorntjes dat zegt: "Ik voel dat ik ga komen en Bokje begin te heten". Zo schept het verhaal zichzelf terwijl je het leest en ernaar kijkt. Elke dubbele pagina brengt een kort verhaaltje en een tekening die meestal uit meerdere taferelen bestaat. De verhaaltjes leiden nergens toe, lijken geen zin te hebben en maken op een vanzelfsprekende manier de vreemdste kronkels. De wilg fluistert Bokje en Li …Lees verder
Losse fantastische verhalen over Bokje (een meisje met hoorntjes) en haar vriendin Li, waarbij fantasie en werkelijkheid in elkaar overlopen. Het zijn originele verhalen in beeldende taal. Op de rechterpagina staat het verhaal met de titel in versierd schuinschrift, onder aan de pagina is een kleine gekleurde tekening afgedrukt. Links één grote illustratie of door lijnen gescheiden diverse kleine tekeningen die passen bij de inhoud en de sfeer van het verhaal, zonder strakke lijnen, niet omkaderd, fijn van vorm en aquarel ingekleurd. Een originele, humoristisch geschreven en verzorgde uitgave. De stevige kaft is voorzien van een gekleurde tekening van Bokje en Li, die aansluit bij de inhoud. Voorlezen vanaf ca. 6 jaar en zelf lezen vanaf ca. 8 jaar. Ook bruikbaar als voorbeeld om oudere kinderen verhalen te laten schrijven waarin fantasie en werkelijkheid in elkaar overlopen. Zilveren Penseel 2002.