Suites françaises : gedichten
Hedwig Speliers
Antwerpen: Manteau, 2001
82 p.
90-223-1592-4

Meer dan 27 keer in Vlaamse bibliotheken

Hedwig Speliers heeft voor deze bundel zijn inspiratie gezocht in Frankrijk, via een reis van zuid naar noord. De titels van reeksen en afzonderlijke gedichten refereren dan ook vaak aan bestaande plaatsen of bezienswaardigheden. Toch kan men Speliers' tocht op geen enkel ogenblik toeristisch noemen. Het decor van de Franse natuur en cultuur fungeert wel als een stock voor beelden en motieven, maar trouw aan zichzelf gaat de dichter resoluut op zoek naar meer, naar een hechte samenhang die hij vindt via de mythologie en, meer nog, de taal. Speliers streeft er immers naar om in zijn poëzie de taal maximaal te verdichten; klank en betekenis vormen een hecht weefsel. In het verleden leidde dit wel eens tot hermetische, nogal cerebrale poëzie, maar daarvan valt in deze Franse gedichten nauwelijks nog iets te merken. Integendeel, Speliers slaagt erin om zijn geliefkoosde thema's -- de wisselvalligheden (het 'worden') en het wezen (het 'zijn') van tijd en ruimte -- overtuigend én lyrisch…Lees verder

Over Hedwig Speliers

Hedwig Speliers (Diksmuide, 12 juni 1935) is een Vlaams dichter, essayist en criticus.

Speliers werd geboren als Edwig Nestor Leon. In 1952 begon Speliers met het schrijven van gedichten. Hij was toen leerling van het college te Kortrijk. Zijn debuutpublicatie, het in eigen beheer uitgebrachte bundeltje ‘Exotische diergedichten’, werd opgedragen aan zijn inspirator en leermeester ‘poësis’ van dat college. In 1959 werd Speliers zelf leerkracht Nederlands te Nieuwpoort. Twee jaar later publiceert hij zijn officiële debuut Ons bergt een cenotaaf. De weinige respons op deze en de volgende bundel Een bruggehoofd zorgde ervoor dat Speliers een polemist werd. Hij werd in 1963 uitgenodigd door Julien Weverbergh om mee te werken aan het tijdschrift BOK, nadat hij reeds voor het tijdschrift Diagram schreef. Van Speliers verschenen vanaf dan ook vooral polemieken, kritieken en essays, toch bleef hij aa…Lees verder op Wikipedia