Hermann Hesse
Italien : Stimmungsbilder aus Oberitalien
Amsterdam: Atlas, 2001
222 p.
90-450-0522-0

Meer dan 43 keer in Vlaamse bibliotheken

Italië was voor schrijvers steeds een bron van inspiratie, van Goethes Italiaanse reizen tot hedendaagse publicaties zoals Under the Toscan sun van de Amerikaanse schrijfster Frances Mayes, dat met zijn verheerlijking van het Toscaanse landschap een ware Italië-rage uitlokte.

Italië van Hermann Hesse is een bundeling van reisnotities en dagboekaantekeningen, die de Duitse auteur tijdens zijn vele reizen door Italië optekende, en van een reeks artikels en essays over Italië, die hij voor verschillende Duitstalige kranten schreef. Het Italië-beeld dat uit deze bundel naar voren komt, stemt met de geïdealiseerde en romantische voorstellingen overeen, die de Duitse schrijvers van de 18e en 19e eeuw van Italië hadden. Dit land stond bekend als het mekka voor kunstkenners en -minnaars en werd symbool voor het zuiderse art de vivre (in contrast tot de Noord-Europese levenswijze). Hesses beschrijvingen zijn dan ook een feest voor de zintuigen: de sch…Lees verder
De auteur verrast de lezer met reisinpressies in de vorm van korte verhalen met thema's uit Florence, Fiesole,Venetië, Umbrië en Noord-Italië. Hiernaast wil hij met zijn reisdagboeken uit verschillende jaren en notities de directe waarnemingen en stemmingen van de reiziger in waarachtige woorden vastleggen. Menig reiziger zal het geluksgevoel van het reizen in Italië herkennen, dat steeds een andere charme heeft en een bron van verrukking en levensvreugde is. De impressies van de auteur zijn het aardigst daar waar hij zich vragen gaat stellen over het "waarom" van kunstreizen en over zijn onbedwingbare reislust die met het stijgen der jaren niet afneemt. Als alternatieve reisgids is dit boek echter niet echt geschikt, tenzij men een fan van Hermann Hesse is. Kleine druk.

Over Hermann Hesse

Hermann Karl Hesse (Calw (Duitsland), 2 juli 1877 – Montagnola (Zwitserland), 9 augustus 1962) was een Duitstalige Zwitserse schrijver, dichter en schilder. Hij ontving in 1946 de Nobelprijs voor Literatuur.

Als zoon van Baltische Rusland-Duitsers werd Hesse als staatsburger van het keizerrijk Rusland geboren. Vanaf 1883 had hij de Zwitserse nationaliteit en vanaf 1890 die van het koninkrijk Württemberg. Vanaf 1924 was hij weer Zwitser.

Geboren in Calw, in het noorden van het Zwarte Woud, als kind van piëtistische ouders die onder meer missionarissen in India waren geweest, groeide Hesse op in een beschermde en intellectuele sfeer. In het ouderlijk huis werd hij al vroeg met de wereldliteratuur bekend, dankzij de uitgebreide bibliotheek van zijn erudiete grootvader, de beroemde missionaris en taalkundige Hermann Gundert. Hier verrichtte Hesse zijn eerste studies naar onder andere het boeddhisme. Dit uitte zich l…Lees verder op Wikipedia