Amsterdam: Meulenhoff, 1999
176 p.
Aantekening
Vert. uit het Engels
90-290-6591-5

Meer dan 15 keer in Vlaamse bibliotheken

Lovecraft (1890-1937) staat te boek als een van de klassieke griezelauteurs. Volgens zijn liefhebbers is hij de Edgar Allan Poe van de 20ste eeuw, een opvatting die door anderen -- onder wie Willem Frederik Hermans -- is bestreden. Feit is wel dat hij tal van moderne auteurs heeft beïnvloed, bv. Neil Gaiman.

Het vroege werk van Lovecraft kan worden geplaatst in de romantische traditie van E.T.A. Hoffmann, met dat verschil dat hij een voorliefde had voor het morbide. Die voorliefde is wellicht terug te voeren op zijn geïsoleerde jeugd: toen hij zeven was, overleed zijn vader, waarschijnlijk aan syfilis, en hij groeide op in de vrouwenwereld van zijn moeder en grootmoeder. Hij was ziekelijk, ging pas op zijn achtste naar school en na een jaar werd hij weer thuisgehouden. In dat jaar ontdekte hij wel het werk van Edgar Allan Poe en daardoor geïnspireerd begon hij zelf verhalen te schrijven. Tot zijn 27ste bracht hij het grootste deel van zijn tijd op zijn kamer door en schreef hij…Lees verder
Walter Gilman heeft een saai en slecht betaald baantje bij een uitgeverij en betrekt daarom in de oude binnenstad van Arkham een gammele zolderkamer. Hij lijdt onder zijn zeer scherpe gehoor dat zijn zenuwen danig op de proef stelt. Zelfs het getrippel van muizen is voor hem een oorverdovend lawaai. Maar zijn het wel muizen? Want in de huurkamer van Gilman woonde in de 17e eeuw de heks Keziah Mason die in 1692 zonder een spoor achter te laten verdween uit de gevangenis van Salem. Masons cipier werd krankzinnig, Gilman vreest hetzelfde lot te ondergaan, want de vreemde gebeurtenissen in zijn kamer stapelen zich op. Naast Poe is Lovecraft één van de bekendste horrorschrijvers. Hij liet vooral korte verhalen na. ' Heksensabbat', een van de verhalen uit deze bundel, is zijn bekendste heksenverhaal. De lezer wordt meegenomen in een wervelwind van visioenen, koortsaanvallen, slaapwandelingen en beelden van buitenaardse demonen en werelden. Hij beschrijft dit alles in zijn nerveuze, gejaagde…Lees verder

Over Howard P. Lovecraft

Howard Phillips Lovecraft (Providence (Rhode Island), 20 augustus 1890 – aldaar, 15 maart 1937) was een Amerikaanse fantasy- en horrorschrijver. Hij staat erom bekend dat hij zijn horrorverhalen in een sciencefictionachtig kader plaatste.

Lovecraft was tijdens zijn leven een vrij onbekende schrijver. Vrijwel al zijn verhalen werden gepubliceerd in pulpbladen als Weird Tales. Tijdens zijn leven werd hij niet veel gelezen, maar zijn werk bleek zeer invloedrijk bij latere schrijvers en fans van horrorverhalen. Onder anderen Stephen King, Bentley Little, Joe R. Lansdale, Alan Moore, Junji Ito, F. Paul Wilson, Brian Lumley en Neil Gaiman noemden Lovecrafts werk als behorend hun primaire inspiratiebronnen.

Jonge jaren

Lovecraft werd geboren in het huis van zijn grootouders in Providence, Rhode Island als zoon van Winfield Scott Lovecraft, een handelsreiziger, en Sarah Susan Phil…Lees verder op Wikipedia