12
Antwerpen: Manteau, 2005 | Andere uitgaves
329 p.
9789022318553 (paperback)

Meer dan 50 keer in Vlaamse bibliotheken

Moet er nog Zand zijn?

Van schrijver Jef Geeraerts is geweten dat hij zich bij de voorbereiding van een roman zorgvuldig dokumenteert en altijd te werk gaat met een grote kennis van zaken. Hij onthield van Ernest Hemingway dat de kennis die je in een verhaal etalleert "het topje van een ijsberg moet zijn. Vóór de publikatie van zijn boek "Zand uit 1988, trok hij dan ook naar de States om een beeld te krijgen van het reilen en zeilen van de Texaanse vastgoedmarkt.

Vanuit helikopter

Geeraerts vertrok niet helemaal onwetend. De schrijver ontmoette namelijk in 1983 op een receptie toevallig Robert Gillier die hem entoesiast vertelde over zijn vastgoedprojekten in de Verenigde Staten. Gillier legde uit dat een belegging in Texaanse gronden je algauw rendementen van 20 tot 25 procent per jaar kon opleveren. "Leen daar desnoods voor, zei Gillier. Geeraerts bleef echter skeptisch: "Mijn vader die handelaar was, leerde mij dat je altijd voorzichtig moet zijn met dergelijke flamboyante voorstellen, zegt de auteur.

Vijf jaar later publiceerde Geeraerts zijn roman "Zand. Het boek vertelt het verhaal van Claude Bailly, een Belg die erin slaagt Vlaamse dokters, advokaten, notarissen en slagers te overtuigen van het enorme potentieel van de staat Texas. Hij verkoopt hen stukken grond die soms waardeloos blijken te zijn, via allerlei off-shore bedrijfjes. Wanneer de grond hem in Vlaanderen te heet onder de voeten wordt, vlucht hij naar de VS, e…Lees verder

De secretaresse van een bekende Antwerpse tandarts wordt in zijn huis gewurgd aangetroffen. Hij is in de eerste fase de hoofdverdachte, wanneer blijkt dat hij met zijn alibi geknoeid heeft. Het ontbreken van röntgenfoto's uit de dossiers van enkele patiënten leidt de commissarissen Vincke en Verstuyft naar een verdacht ongeluk van een van die patiënten in Dallas, Texas. Ze gaan ter plaatse de zaak uitpluizen, geholpen door stereotiep beschreven autochtone agenten. Hoewel de lezer al spoedig het wie, hoe en waarom weet, is de auteur er toch in geslaagd een met vaart geschreven zeer sterke psychologisch onderbouwde misdaadroman af te leveren. De Vlaamse agenten komen als personages steeds meer tot leven maar ook is er de schitterend beschreven ondervraging van de dader(s). Kleine druk.

Over Jef Geeraerts

CC BY 2.5 nl - Foto van/door Koen Broos, huisfotograaf van Standaard Uitgeverij.

Jozef Adriaan Anna (Jef) Geeraerts (Antwerpen, 23 februari 1930 – Gent, 11 mei 2015) was een Vlaams schrijver.

Jeugd

Geeraerts werd geboren als enig kind van Frans Geeraerts en Anna van der Heiden. Als kind van welgestelde ouders kreeg Geeraerts een burgerlijke opvoeding. Reeds in 1938 werd hij van de gemeentelijke jongensschool overgeplaatst naar het Franstalige Onze-Lieve-Vrouwecollege, omdat de eerste school niet fatsoenlijk genoeg was. Het bourgeois-milieu van het overgrote deel van zijn familie en de uiterst strenge sfeer van het college maakten van Geeraerts een in zichzelf gekeerd, eigenzinnig jongetje dat al heel vroeg zelfstandig handelde en dat zijn ontspanning slechts vond bij zijn (anti-burgerlijke) grootvader Janus. Ook in de bossen van Brecht, waar Geeraerts' ouders in 1941 een buitengoed gekocht hebben, kon hij tot rust komen. De liefde voor de natuur en het indivi…Lees verder op Wikipedia