De zielhouderij
Jeroen Olyslaegers
Gent: Academia Press, 2018
49 p.
9789401447782 (paperback)

Meer dan 21 keer in Vlaamse bibliotheken

De Vlaamse schrijver Jeroen Olyslaegers heeft samen met zijn vrouw en twee vrienden een klein bedrijfje opgericht onder de naam 'De Zielhouderij'. Zij noemen zich in dat verband 'bezielers'. Hun doel: mensen helpen zich weer met zichzelf en met anderen te verbinden. Hun methode: riten, die zij zien als een vorm van mentale hygiëne. In dit korte essay beschrijft Olyslaegers zijn persoonlijke zoektocht naar riten voor vandaag: een optocht in zijn jeugd, magische klanken in het bos, een heksenhuwelijk, een zweetceremonie. En hij laat zien hoe dat alles bij hem uitliep op het besluit een kleine organisatie op te richten die riten op maat aanbiedt aan mensen die daar behoefte aan hebben. Dit boekje tekent de sfeer van denken en werken van deze organisatie.

Over Jeroen Olyslaegers

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vysotsky

Jeroen Olyslaegers (Mortsel, 5 oktober 1967) is een Vlaamse schrijver van romans en theaterstukken.

In 1967 werd Jeroen Olyslaegers geboren in Mortsel. Vanaf 1985 studeerde hij hij Germaanse filologie aan de UFSIA en in 1989 kon hij aan de slag in het Louis Paul Boon-documentatiecentrum.

Zijn debuutroman Navel werd in 1994 gepubliceerd. In 1996 bracht hij de verhalenbundel Il faut manger en zijn roman Open gelijk een mond volgde in 1999. Daarna concentreerde hij zich op schrijven voor theater terwijl hij ook stukken en recensies schreef voor tijdschriften zoals Humo, Menzo, Yang, Dietsche Warande & Belfort, AS-Andere Sinema, Millennium, Sample, De Vlaamse Gids, Maatstaf.

Olyslaegers schreef theaterteksten die werden opgevoerd door onder meer de Koninklijke Vlaamse Schouwburg en Het Toneelhuis. Zo schreef hij samen met Paul Mennes een stuk over de wereld na de aanslagen op 11 september…Lees verder op Wikipedia