Meer dan 5 keer in Vlaamse bibliotheken

De twintigjarige Josh Groban is Amerika's antwoord op Andrea Bocelli. Josh volgde een klassieke zangopleiding en zijn repertoire is een typische 'cross-over' van populair en klassiek. Zijn eerste cd - waar dit de concertversie van is - was de snelste stijger in de cd-top-100 uit de geschiedenis van Billboard. Het repertoire omvat zowel Engelstalige nummers (zoals Vincent - The prayer - Let me fall) als Italiaanse nummers (Alla luce del sole - Canto alla vita en Un amore per sempre. Aan het concert werken o.a. Andrea Corr (de zangeres van The Corrs), dirigent John Williams en violiste Lili Haydn mee. De combinatie sfeer en sentiment werkt bij Josh Groban uitstekend. Als extra vinden we een compact disc met zeven nummers van het concert plus een niet eerder uitgebrachte versie van Heilige Nacht, stille Nacht. Getuige de belangstelling voor deze dvd, die al even in de top 30 stond, is de bekendheid van Groban in Nederland aan het toenemen.

Over Josh Groban

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door watchwithkristin

Joshua Winslow Groban (Los Angeles, 27 februari 1981) is een Amerikaanse zanger van lichte populaire en klassieke muziek, daarnaast is hij ook acteur.

Carrière

Nadat hij geaccepteerd was voor het prestigieuze Interlochen Arts Program begon hij met het volgen van muzieklessen en theater. Uiteindelijk wist hij zijn opleiding aan de Los Angeles County High School for the Arts succesvol af te ronden.

Eind 1998 volgde Josh Groban zanglessen bij een zangleraar die contacten onderhield met producer en tekstschrijver David Foster. Nadat Foster de demo van Groban had beluisterd, vroeg hij hem te komen repeteren voor het evenement. Dankzij zijn succesvolle uitvoering op de inauguratie, vroeg Foster hem in 1999 om in te vallen voor de wereldberoemde tenor Andrea Bocelli.

Groban werd toegelaten tot de prestigieuze muziek-/theateropleiding van Carnegie Mellon University. Echter, na e…Lees verder op Wikipedia