Samensteller
Hans U. Jessurun d'Oliveira
Amsterdam: Querido, 2005
230 p.
90-214-8503-6

Meer dan 24 keer in Vlaamse bibliotheken

Leo Vroman is met zijn negentig jaar een nestor in de Nederlandse poëzie. Werd hij aanvankelijk gemakshalve ondergebracht in de marge van de experimentele poëzie, dan is men gaandeweg steeds sterker zijn geheel eigen plaats gaan erkennen. Als een soort van understatement vermeldt de flaptekst dan ook: "Hij heeft zowat alle literaire prijzen op zijn naam staan." Ter gelegenheid van die 90e verjaardag verschijnt nu een grote bloemlezing van meer dan 200 pagina's uit zijn poëtisch werk. H.U. Jesserun d' Oliveira is daarbij allereerst uitgegaan van zijn persoonlijke smaak, maar tegelijk heeft hij ernaar gestreefd om de hele carrière van Vroman, die meer dan een halve eeuw omspant, aan bod te laten komen. Het resultaat mag er alleszins zijn. De poëzie van Vroman wordt hier rijk en diepgaand voorgesteld. Daarbij heeft de samensteller duidelijk een voorkeur voor de langere gedichten, waarin Vroman zijn persoonlijke, speelse toon combineert met een verkenning van ideeën. Als geen ander dichte…Lees verder
Jesserun d'Oliveira maakte deze bloemlezing voor de negentigste verjaardag van Leo Vroman. Zelf constateert hij de moeilijkheid om uit een oeuvre van duizenden pagina's te kiezen. Hij koos uit alle perioden van Vromans dichtersleven enkele gedichten. Hij heeft een lichte voorkeur voor de lange gedichten. Daarin komt ook het best de eigen aard van deze poëzie tot zijn recht: Vroman is de meester van de ongeremde woordenstroom. Zijn gedichten kolken, ruisen, stromen door de bedding van het rijm. Ze lijken soms willekeurig te eindigen, of ze evengoed konden doorgaan. Vroman pendelt overtuigend lichtvaardig tussen de moleculen van ons lichaam en het heelal. Zijn fascinatie voor de materiële processen van de vergankelijkheid is bezield door mededogen en liefde. Zijn werk is een groot getuigenis tegen oorlog - de Tweede Wereldoorlog greep diep in zijn leven in - èn één lange liefdesverklaring aan zijn geliefde. En in haar aan de lezer. Wie moe wordt van de woordenstroom, is direct weer gech…Lees verder

Over Leo Vroman

Leo Vroman (Gouda, 10 april 1915 – Fort Worth, 22 februari 2014) was een Nederlands-Amerikaans dichter, (toneel)schrijver, tekenaar, schilder, bioloog en hematoloog. In Nederland is hij vooral bekend als dichter. Zelf beschouwde hij zich allereerst als wetenschapper. Vroman woonde en werkte vanaf 1947 in de Verenigde Staten en werd in 1951 Amerikaans staatsburger. Toch geldt hij als een van de belangrijkste Nederlandse dichters. In 1964 ontving hij de P.C. Hooft-prijs.

Vroman was van Joodse afkomst en woonde tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog aan de Krugerlaan 87 in Gouda. Hij studeerde, na de Rijks-HBS in Gouda, van 1932 tot 1940 biologie in Utrecht. Tijdens zijn studie leerde hij Albert Alberts, Kees Stip en Anton Koolhaas kennen op studentenvereniging Unitas. Met zijn vriend Anton Koolhaas maakte hij voor de Tweede Wereldoorlog strips voor kranten.

Na de inval van de Duitsers op 10 mei 1940 vertrok …Lees verder op Wikipedia