Leonardo Padura Fuentes
Spaans
Barcelona: Tusquets, 2006 | Andere uitgaves
190 p.
84-8310-328-1

Meer dan 3 keer in Vlaamse bibliotheken

Eind jaren vijftig leefde de schrijver Hemingway een teruggetrokken bestaan op Cuba, waar hij zijn meesterwerk "De oude man en de zee" schreef en de Nobelprijs won. Als vrijwilliger in de Spaanse burgeroorlog en onconventionele bon-vivant met linkse sympathieën, is het aannemelijk dat de FBI hem in de gaten hield. Padura (Cuba,1955) maakt handig gebruik van deze aanname en construeert met een mengelmoes van feiten en fictie een interessante detective-roman over een hypothetische moord op een FBI-agent in 1958. De oud-inspecteur van politie, Mario Conde, bekend van vijf eerdere romans van Padura, wordt door zijn opvolger te hulp geroepen om deze moord van bijna 50 jaar geleden op te lossen. Dit biedt de schrijver de kans om zijn kennis van het leven en werk van Hemingway te etaleren, tegen de achtergrond van het hedendaagse Cuba. Een zeer onderhoudend boek zonder al te veel pretenties.

Over Leonardo Padura Fuentes

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Dontworry

Leonardo Padura Fuentes (Havana, 1955), vaak Leonardo Padura genoemd, is een Cubaanse journalist en schrijver van misdaadromans.

Leven

Achtergrond

Leonardo Padura studeerde in 1980 af in de Latijns-Amerikaanse literatuurwetenschap aan de Universiteit van Havana. Daarna was hij werkzaam als journalist bij het tijdschrift El Caimán Barbudo, tot hij drie jaar later wegens "ideologische problemen" werd overgeplaatst naar het blad Juventud Rebelde. Zijn reportages bleken populair te zijn, mede omdat hij geregeld niet voor de hand liggende en ongemakkelijke onderwerpen behandelde. Daarnaast schreef hij essays over literatuur. In 1989 werd Padura hoofdredacteur van het cultuurtijdschrift La Gaceta de Cuba, wat hij zes jaar zou blijven. In die tijd begon hij misdaadromans te schrijven, waarbij hij naar eigen zeggen werd geïnspireerd door het werk van auteurs als Raymond Chan…Lees verder op Wikipedia