Maryse Condé
Segou
Amsterdam: Muntinga, 1997 | Andere uitgaves
1146 p.
90-417-0065-X

Meer dan 7 keer in Vlaamse bibliotheken

Dit epos mag nu reeds een meesterwerk worden genoemd. Het beschrijft de geschiedenis van de ondergang van het Bambara rijk in het huidige Mali in de negentiende eeuw. In Ségou, de hoofdstad, zetelt de Bambara koning met zijn hof. In een van zijn vertrouwelingen, Dousika Traore, plaatst de auteur de geschiedenis. Een zoon wordt als slaaf verkocht naar Brazilië. Hij komt later terug en zwerft door West-Afrika. Een andere zoon bekeert zich tot de islam, studeert aan de universiteit van Timboektoe, maar realiseert zich ten slotte dat hij in zijn hart een Bambara is. Weer een andere zoon gaat in de Transsahara-handel. Het conflict tussen landbouwers en veeboeren, tussen islam en eigen Afrikaanse religie, tussen Afrika en Europa, dit alles wordt op magistrale wijze verteld in deze roman. De auteur is afkomstig uit Guadeloupe en is een expert op het gebied van Afrikaanse literatuur en geschiedenis. Geschikt voor een breed publiek. Met een verklarende woordenlijst en een personen- en plaatsna…Lees verder

Over Maryse Condé

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door MEDEF

Maryse Condé (Pointe-à-Pitre op Guadeloupe, 11 februari 1937) is een Frans schrijfster, afkomstig uit het Caraïbische Guadeloupe. Condé staat bekend als een sterk pleitbezorgster van het panafrikanisme.

Leven en werk

Condé werd geboren als jongste in een familie met acht kinderen. Reeds tijdens haar schooltijd werd ze aangetrokken door de literatuur, vooral de Engelse. In 1953 ging ze naar Parijs om vergelijkende literatuurwetenschap te studeren aan de Sorbonne. Ze studeerde af met een proefschrift over de stereotypering van zwarten in de West-Indische literatuur.

In 1958 huwde Condé een acteur, kreeg vervolgens vier kinderen en werkte in diverse West-Afrikaanse landen als lerares en op spraakinstituten, onder meer in Guinea, Ghana en Senegal. In Mali deed ze inspiratie op voor haar wereldwijde bestseller Segou; de aarden wallen uit 1984, in 1985 gevolgd door Segou; de verkruimelde aarde, waarvoor ze in 19…Lees verder op Wikipedia