Snijpunt
Nelleke Noordervliet
6
Plaats van uitgave onbekend: Olympus, 2014 | Andere uitgaves
376 p.
9789046704523 (paperback)

Een eigenzinnige geschiedenislerares en conrector wordt in deze roman van Noordervliet (1945) door een islamitische leerling met een mes gestoken. Dit ernstige incident - de school treedt camouflerend op - brengt het wereldbeeld van de vrouw aan het wankelen. Zij legt noodgedwongen rekenschap af van de humanistische en redelijke tradities waarin zij is grootgebracht; zij herbeziet de houding ten opzichte van haar dochter en van haar ex-man, een door een minderwaardigheidscomplex geplaagde autodidactische literatuurvorser van het oeuvre van een cultschrijver. De ex keert niet terug van vakantie; de 16-jarige dochter reist hem na naar Italië, gevolgd door de moeder. In een duizelingwekkend literair spel vindt een ademstokkende ontknoping plaats. De rol van het toeval is daarbij wel eens groot. Deze boeiende roman is in zijn benadering van religie, redelijkheid en waardigheid (alsook van literaire attitudes ten opzichte van bewonderde schrijvers) opzienbarend. Tegelijk biedt het boek een…Lees verder

Over Nelleke Noordervliet

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door nelleke noordervliet

Petronella Maria (Nelleke) Noordervliet-Bol (Rotterdam, 6 november 1945) is een Nederlands schrijfster.

Privéleven

Noordervliet werd geboren in de volkswijk Crooswijk te Rotterdam. Ze groeide op in een 'rood' en katholiek gezin. Haar vader was automonteur, haar moeder huisvrouw. Ze ging als eerste in de familie naar het gymnasium, op het katholieke lyceum Maria Virgo voor meisjes. Daarna studeerde ze Nederlands aan de Rijksuniversiteit Leiden. Na het behalen van haar kandidaats begon ze te werken als bureauredactrice bij een wetenschappelijke uitgeverij en lerares Nederlands. Ze was ook een tijd gemeenteraadslid voor de Partij van de Arbeid in Monster. Ze trouwde met een fysisch chemicus en ze kregen twee dochters. Ze rondde haar doctoraalexamen cum laude af met als hoofdvak Moderne Letterkunde aan de Universiteit Utrecht.

Nelleke Noordervliet is een schoonzus van de overleden televisi…Lees verder op Wikipedia