P.F. Thomése
Amsterdam: Contact, 2010 | Andere uitgaves
108 p.
9789025435608 (hardback)

Toegankelijke formaten:

Meer dan 100 keer in Vlaamse bibliotheken

Schaduwkind bekleedt in het oeuvre van P.F. Thomése een aparte plaats. Hoe kan het anders. Had de schrijver tot dan toe altijd goede redenen gehad om de werkelijkheid via omwegen te lijf te gaan (de historische fictie, de ironie...), dan kon daar plots brutaal geen sprake meer van zijn. Als je pasgeboren kindje sterft, is er dan een omweg mogelijk om te vertellen wat er is gebeurd? Die ene, laatste omweg bleek ondanks alles nog de taal. "Ergens in de taal is zij nog", schrijft Thomése, en hij laat het zien in het kleine meesterwerk dat Schaduwkind geworden is. Is het niet onbetamelijk, zou je je kunnen afvragen, om zulk een persoonlijk rouwverhaal aan te duiden als 'een meesterwerk', om het dus te beoordelen aan de hand van literaire criteria? Ik denk het niet. Dat dit boek de profundis geschreven is, doet namelijk niets af aan het feit dat het om een literaire constructie, om een doordachte compositie gaat. In die zin is er geen breuk met Thoméses ander werk. Eer…Lees verder
Indringend relaas van de bekende auteur Thomése [1958], die eerder verhalen en romans schreef en in 1991 de AKO Literatuurprijs kreeg voor 'Zuidland'. Anders dan zijn eerdere uitgaven is dit verhaal autobiografisch. Het is onderverdeeld in een vijftigtal korte fragmenten en gaat over de dood van zijn pasgeboren dochtertje Isa. Thomése wisselt passages van ontreddering, diepgaande rouw en sprakeloosheid af met stukjes over het geluk van het prille vaderschap. Het boekje is opvallend onemotioneel en met een zekere afstand geschreven vanuit een mannelijk (vaderlijk) perspectief. De auteur probeert het onzegbare te zeggen in een mooie literaire en symbolische taal, met als doel zijn schaduwkind (een soort engeltje) vast te leggen in die taal. Voor een breed publiek. Kleine, maar goed leesbare druk.

Over P.F. Thomése

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Pieter Frans Thomése (Doetinchem, 23 januari 1958) is een Nederlands schrijver.

Van 1979 tot 1984 was Thomése redacteur en verslaggever bij het Eindhovens Dagblad. In 1984 pakte hij zijn geschiedenisstudie voor drie jaar weer op, maar voltooide deze niet. Daarna schreef Thomése voor het weekblad De Tijd en leverde hij bijdragen aan NRC Handelsblad, enkele regionale dagbladen en Vrij Nederland. Van januari 1998 tot april 2001 was Thomése redacteur van De Revisor.

Literair werk

Thomése publiceerde zijn eerste literaire verhaal in 1986 in het literair tijdschrift De Revisor. Dit verhaal maakte in 1990 deel uit van zijn debuut in boekvorm, de verhalenbundel Zuidland. In 1991 en 2003 ontving hij literaire prijzen. In september 2007 verscheen zijn roman Vladiwostok! over het "politieke bedrijf" in Den Haag, de media en …Lees verder op Wikipedia