Aantekening
Ondertitel op omslag : Brugge, Gent en Antwerpen
90-410-2173-6
Plaatsingssuggestie
Brussel Brussel 987.3 (SISO)

Meer dan 4 keer in Vlaamse bibliotheken

Deze 'Mini rough guide' doorheen Brussel is door twee Engelsen geschreven. Dat heeft als gevolg dat je markante inzichten in eigen stad en cultuur krijgt voorgeschoteld die anders misschien niet zouden opvallen. Het levert ook grappige en herkenbare stukken op zoals de hoofdstukjes over de beste Belgische bieren en onze taalscheiding. Maar die outsiderspositie heeft ook zijn nadelen. De onwetendheid van de schrijvers komt bij (zeldzame) momenten onnozel over. Zo zouden de bijdragen van België aan de filmwereld zich beperken tot 'Het seksleven van de Belgen' ('La vie sexuelle des Belges'), 'Man bijt hond' ('C'est arrivé près de chez vous') en Jean-Claude van Damme.
Het verdienstelijkste van deze gids blijft echter de grote hoeveelheid informatie, die eigen is aan de 'Rough guides'. De serie is ontstaan uit de perfectionistische ingesteldheid van haar geestesvader Mark Ellingham, die zich ten doel stelde in uitstekende informatie te voorzien (beschrijvingen van de mooiste stranden, …Lees verder
Gidsje voor Brussel. Eerst krijgen we zes stadswandelingen, dan excursies naar enkele voorsteden, tenslotte dagtochten naar onder andere Waterloo, Leuven, Antwerpen, Gent en Brugge. De beschrijvingen van deze trips zijn zo summier, dat de ondertitel Brugge, Gent, Antwerpen er onterecht bij staat. De praktische informatie beslaat de tweede helft van het boek en mikt vooral op alle soorten levensgenieters. Detail: ruim een jaar na het faillissement staat art nouveau-café Falstaff nog in de Toptien-lijst. De auteurs zijn sterker in de Bourgondische aspecten van Brussel en België dan in de gecompliceerde politieke en taalkundige situatie: Voeren heet bij hen Fourons (301), in Vlaanderen woonde een Nederlandssprekende 'minderheid' (305), de aanbevolen boeken over Belgische geschiedenis (pagina 311-312) gaan in feite over de opstand der Nederlanden (1566-1648) in plaats van over België 1830-2000, de bijna twintig kilometer van Brussel (256) noemen ze een 'marathon' en ze lopen er vier uur o…Lees verder

Over Phil Lee

Phil Lee (Londen, 8 april 1943) is een Britse jazz-gitarist.

Loopbaan

Zoals veel andere jazzmusici maakte Lee voor kortere of van langere duur deel uit van een groot aantal formaties. Het begon met zijn toetreden tot het Britse National Youth Jazz Orchestra, waarmee hij in 1960 optrad op het eerste jazzfestival van Antibes.

Een belangrijk onderdeel van zijn werk is altijd zijn studiowerk geweest. Als studiomuzikant werkte hij met veel musici samen.

In de jaren zeventig draaide Lee mee in het circuit van de Canterbury scene. Met name de samenwerking met Alan Gowen was productief. Met Gowen speelde hij bij Gilgamesh en National Health.

Eind jaren zeventig speelde Lee ook in PAZ. Bij deze groep zou hij meermalen vertrekken en terugkeren. Andere groepen waarin of musici waarmee Lee heeft samengespeeld, zijn onder meer: