De knetterende schedels ; Recht op antwoord

Roger Van de Velde
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2001
203 p.
90-388-7422-7

Meer dan 29 keer in Vlaamse bibliotheken

Twee maanden na zijn vrijlating uit de psychiatrische afdeling van de gevangenis van Merksplas werd Roger van de Velde op 30 mei 1970 dood aangetroffen in een café in Antwerpen. Zijn verslaving aan Palfium -- een zwaar verdovend geneesmiddel, dat hem was voorgeschreven na een maagoperatie -- luidde een lijdensweg in van meer dan 10 jaar, waarvan hij 8 jaar opgesloten zat en leidde uiteindelijk tot zijn vroegtijdige dood. Voor zijn eerste internering in 1962 werkte Van de Velde als journalist, had een roman geschreven -- Scheiding van goederen -- en verschillende verhalen gepubliceerd in tijdschriften. In de cel bleef hij verder schrijven. Nadat hij zijn verhalenbundel Galgenaas uit de gevangenis wist te smokkelen en het boek in 1966 werd uitgegeven, trad de overheidscensuur op. Hij kreeg niet alleen een publicatieverbod opgelegd, maar moest het zelfs stellen zonder schrijfmachine. Toch slaagde hij er een jaar later weer in om een nieuwe bundel op de markt te brengen: …Lees verder
Geredigeerde uitgave van het werk van de vermaarde en te vroeg gestorven Belgische schrijver (1925-1970), bestaande uit de bundel literaire verhalen 'De knetterende schedels' uit 1969, aangevuld met het essay 'Recht op antwoord' dat over zijn verblijf in de gevangenis annex psychiatrische instelling gaat. Als alcoholist raakt hij verslaafd aan medicijnen en belandt mede hierdoor in een gesloten psychiatrische instelling. Het strenge en onmenselijke regime beschijft hij met pijnlijke nauwkeurigheid. De sfeer is benepen, de stijl sober en doet denken aan zijn leermeester Elsschot. Na een internationaal protest wordt de auteur ontslagen. Hij sterft in een Antwerps café aan de gevolgen van zijn verslaving. Toegevoegd is een uitleg van de onstaansgeschiedenis van het werk en een summiere biografie van de schrijver, alsmede een taalkundige verantwoording van de teksten. De spelling is geactualiseerd; het Antwerps dialect is waar nodig echter behouden gebleven. Kleine druk.