Houten: Unieboek, 2009
288 p. : ill.
9789047510239
Plaatsingssuggestie
555.4 (SISO) Weer ; Weer (ZIZO)

Meer dan 50 keer in Vlaamse bibliotheken

Geen onderwerp is zo veelbesproken als het weer. Het onderwerp is ideaal voor een korte babbel bij de bakker of buurman, maar net zo boeiend om voor de klas te komen vertellen over klimaatveranderingen. Als er een grote constante is in de geschiedenis van de mensheid, dan is het wel de invloed van het weer. Koningen werden van hun troon gestoten bij het uitblijven van een regenbui, Mongoolse invasietroepen moesten afhaken door een tyfoon, en meer recent werden de Duitsers genekt door hun onvoorzichtigheid vanwege het slechte weer tijdens D-day. Dergelijke verhalen vormen de inhoud van het boeiende eerste deel van dit boekje over weer.

Na dit inleidende hoofdstuk volgen enkele meer theoretische hoofdstukken: de werking van het weer, de verschillende weersverschijnselen en de wereldklimaten. De moeilijkheidsgraad van deze drie hoofdstukken is even wisselvallig als het weer zelf, maar een constante is alvast dat alles zeer fraai geïllustreerd wordt aan de hand van tal van foto's,…Lees verder
In tegenstelling tot de korte en bondige titel van dit boek is de inhoud juist zeer uitgebreid en divers. Naast drie hoofdstukken over allerlei weersverschijnselen gaan er ook drie over klimaatfenomenen aangezien de belangstelling voor dit thema de afgelopen tien jaar sterk toegenomen is. Talloze schematische illustraties ondersteunen de fysische en geografische verklaringen, waardoor de begeleidende teksten beknopt gehouden konden worden zonder afbreuk te toen aan begrijpelijkheid voor een breed publiek. Meetinstrumenten, weerkaarten, wolkenvarianten, neerslagvormen en optische effecten: het komt allemaal aan bod in een of meer paragrafen. Interessante feitjes, wetenschappelijke theorieën, historische gebeurtenissen en levensbeschrijvingen van grondleggers van meteorologie en klimatologie zijn ondergebracht in aparte kaders. Lay-out en fotomateriaal in kleur zijn van uitstekende kwaliteit. Door zijn volledigheid en toegankelijkheid levert deze publicatie een waardevolle bijdrage aan …Lees verder