Thrillers, Romans
The Lying Game
Ruth Ware
London: Penguin, 2018 | Andere uitgaven
448 p.
9781784707583

Vier meiden en een belofte. Ze vormen een pact en spelen het liegspel, waarbij ze iedereen mogen bedriegen behalve elkaar. Maar wat als een spel begint, heeft serieuze gevolgen: na een schandaal en een verdwijning worden ze van school gestuurd. Ze gaan ieder hun weg, maar die afschuwelijke leugen is nooit ver uit hun geheugen. ‘Ik heb je nodig’. Als ze dit sms’je zeventien jaar later ontvangt, weet Isa wat haar te doen staat. Samen met haar baby stapt ze op de trein om haar drie beste vriendinnen te ontmoeten. Als blijkt dat er een lichaam is gevonden en hun leugen daarmee ontrafeld dreigt te worden, moeten ze opnieuw een front vormen. Via Isa’s herinneringen, die in flashbacks voorbij komen, wordt langzaamaan duidelijk wat er vroeger is gebeurd. De spanning in het verhaal wordt vooral veroorzaakt door de immer aanwezige grauwheid en de beklemmende sfeer. Toen was er zon en vrolijkheid; nu is er regen en narigheid. Hun liegspel heeft voor altijd nare gevolgen. Eerder schreef de auteur…Lees verder

Over Ruth Ware

CC BY 3.0 - Foto van/door Librairie Mollat

Ruth Ware (Londen, 26 september 1977), alias voor Ruth Warburton, is een Brits schrijfster van psychologische thrillers. Twee van haar boeken, In a dark, dark wood en The woman in cabine 10, stonden in de top-10-bestsellerslijst van The Sunday Times en The New York Times. Om haar misdaadromans te onderscheiden van haar fictieboeken voor adolescenten, die ze schreef onder haar eigen naam Ruth Warburton, koos ze voor het pseudoniem Ruth Ware.

Ruth Ware werd geboren in 1977 en groeide op in het Britse Lewes (East Sussex). Ze studeerde Engels aan de Universiteit van Manchester, waar ze gefascineerd raakte door Oud- en Middelengelse teksten. Vooraleer ze aan haar schrijverscarrière begon, werkte ze als serveerster, boekenverkoopster en publiciste. Ze verbleef een tijd in Parijs (Frankrijk), waar ze Engels als vreemde taal doceerde. Ware woont in de buurt van Brighton.