Simone van der Vlugt
Amsterdam: Ambo|Anthos, 2022 | Andere uitgaven
320 p.
Verschijningsdatum
22-02-2022
9789026360237 (paperback)

Historische roman over Geertje Dircx. Vanuit het spinhuis in Gouda blikt zij terug op haar leven. In 1650 wordt de uit Edam afkomstige Geertje aangehouden om voor twaalf jaar opgesloten te worden. Als jonge weduwe hoorde Geertje via via dat een schilder in Amsterdam op zoek is naar een kindermeisje omdat zijn vrouw ziek is en niet voor hun zoontje kan zorgen. Die schilder is Rembrandt van Rijn. Na de dood van Saskia krijgt Geertje een relatie met Rembrandt en wonen ze ongehuwd samen. Zij verwacht dat ze zullen trouwen, wat echter niet gebeurt omdat een bepaling in het testament van Saskia dat voor Rembrandt onmogelijk maakt. Als Hendrickje Stoffelsdochter als dienstmeisje komt werken, wordt Rembrandt verliefd op haar en verstoot Geertje. Na valse beschuldigingen laat Rembrandt haar opsluiten in het spinhuis. Na vijf jaar weet een familielid haar vrij te krijgen. Boeiende, prettig leesbare roman over een sterke vrouw die zelden wordt genoemd als het om Rembrandt gaat en als dat wel zo …Lees verder

Over Simone van der Vlugt

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Gdfb

Simone van der Vlugt (Hoorn, 15 december 1966) is een Nederlandse schrijfster van historische jeugdromans en literaire thrillers.

Van der Vlugt wilde al op jonge leeftijd schrijfster worden. Geïnspireerd door Kruistocht in spijkerbroek (1974) van Thea Beckman (1923–2004) stuurde zij op haar dertiende voor het eerst manuscripten voor historische verhalen naar een uitgever. Die wees haar werk af, maar raadde haar aan om met schrijven door te gaan. Ze ging Nederlands en Frans studeren aan de lerarenopleiding in Amsterdam, waar ze onder meer les kreeg in jeugdliteratuur en creatief schrijven. Na haar studie ging ze fulltime werken als secretaresse bij een bank en schreef ze in de avonduren aan De amulet, een verhaal over de heksenvervolging waarmee ze in 1995 debuteerde bij de Rotterdamse uitgeverij Lemniscaat. Het boek werd getipt door de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. Een reeks historische jeugdboeke…Lees verder op Wikipedia