Waarheid en leugen in de literatuur : recensies en essays

Stephen Vizinczey (auteur), Frank Lekens (vertaler), Paul Van der Lecq (vertaler)

Een groot schrijver waarschuwt ons niet tegen het vuur, maar zorgt er juist voor dat we onze vingers eraan branden, schrijft Stephen Vizinczey in deze kloeke bundel vol essays, bespiegelingen en artikelen over de groten in de wereldliteratuur. Dit boek is het werk van een bezeten en gepassioneerd lezer, die leeft voor de literatuur en de klassieken. Hij legt uit waarom Mark Twain een veel betere s
Stephen Vizinczey
Frank Lekens Paul Van der Lecq Rob Kuitenbrouwer
Truth and lies in literature : essays and reviews
1
Amsterdam: Lebowski, 2010
470 p.
9789048806737 (paperback)

Meer dan 19 keer in Vlaamse bibliotheken

Negenendertig essays over grote literaire schrijvers, geschreven in de periode 1966-2005, van de in 1933 in Hongarije geboren auteur, professor in de filosofie, die via Frankrijk naam maakte met de autobiografische roman ‘Loflied op de rijpere vrouw’ (1965), waarvan onlangs de Nederlandse vertaling werd herdrukt. De kloeke bundel opent met ‘De tien geboden voor een schrijver’, bestemd voor aspirant-auteurs, zoals: ‘Gij zult niet bescheiden zijn’. Daarna volgen essays over werk van zestien ‘groten’, van Balzac tot en met Turnbull. Vizinczey etaleert zijn grote belezenheid en een eruditie die opvallend strijdlustig is en die nooit het gewone leven, de voedingsbodem van elke roman, uit het oog verliest. Hij laat zijn liefde blijken voor zijn grote voorbeelden: Balzac, Dostojevski, Gogol, Kleist en Stendhal, omdat zij er volgens hem in slaagden uitersten te verbinden, zoals afstandelijkheid en betrokkenheid, passie en luciditeit. Stendhal gaf hem een helder inzicht in de spannende liefde …Lees verder

Over Stephen Vizinczey

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door Thomas Barnard

Stephen Vizinczey (Kalosz, Hongarije, 12 mei 1933 - 18 augustus 2021) was een Canadees (Engelstalig) schrijver van Hongaarse komaf.

Leven en werk

Vizinczey verkeerde al op jonge leeftijd in artistieke kringen, studeerde onder Georg Lukács aan de Universiteit te Boedapest en publiceerde al op zijn zestiende zijn eerste gedichten. Hij verliet Hongarije nadat hij betrokken was bij de Hongaarse Opstand in 1956, meer in het bijzonder bij de omverwerping van het Stalin-beeld. Via Italië kwam hij uiteindelijk in Canada (Montreal) terecht, waar hij later ook de Canadese nationaliteit aannam. In 1966 verhuisde hij naar Londen.

Het bekendste werk van Vizinczey is In Praise of Older Women (1965), waarin hij het verhaal vertelt van de jonge András Varda, die op rijpere vrouwen valt, in een door oorlog verscheurd Hongarije. De roman beschrijft openhartig over de ontmoetingen met tal van bijzondere, heel verschillende vrouwen,…Lees verder op Wikipedia