Humoristische verhalen.
Mere anarchy
Woody Allen
London: Ebury, 2008 | Andere uitgaves
160 p.
9780091920326

Dit boek bevat achttien korte verhalen, die allemaal gekenmerkt worden door een uiterst moeilijk woordgebruik. Het enige verhaal dat zonder veel inspanning te volgen is, heeft als titel 'The rejection'. Het gaat over een kind dat op een dure kleuterschool geweigerd wordt, omdat het niet goed kan omgaan met blokken. Daarna raakt langzaam maar zeker de hele familie aan lager wal en uiteindelijk aan de bedelstaf. Dit alles door de afwijzing voor de kleuterschool. Alle verhalen putten hun humoristische inhoud uit de woordspelingen, het gebruik van 'slang', en het gebruik van zeer weinig voorkomende woorden. Daardoor zijn de meeste verhalen zeer moeilijk te volgen, en gaat een groot deel van de humor verloren. Daarbij komt dat Amerikaanse humor en onze West-Europese opvatting van humor zeer ver uiteenlopen. Samengevat: een humoristisch boek dat alleen geschikt is voor lezers die Engels op een zeer gevorderd niveau beheersen.

Over Woody Allen

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Heywood "Woody" Allen, geboren als Allan Stewart Konigsberg, (New York, 1 december 1935) is een Amerikaans auteur, acteur, muzikant en vooral filmregisseur van over het algemeen tragikomische films, uiteenlopend van drama's tot screwball-komedies.

Allen begon op zijn 15e als schrijver van absurde oneliners in opdracht van stand-upcomedians en columnist. Op zijn 17e veranderde hij zijn naam in Heywood Allen. Hij evolueerde snel naar schrijven voor zichzelf. Zijn absurdistische humor vereist vaak een gelaagdheid die filmisch misschien gemakkelijker te begrijpen valt. Hij heeft met succes van zijn grootste zwakte zijn sterkte gemaakt: het stereotype van de schriele, Joodse neurotische intellectueel. Vaak vertolkt hij in zijn films zelf die rol, omringd door gerenommeerde acteurs en actrices. Naarmate hij ouder wordt, laat Allen die neurotische hoofdrol spelen door jongere acteurs zoals Kenneth Branagh, John Cusack,…Lees verder op Wikipedia